Patrice Bäumel over artist handling in het buitenland

Patrice Baumel over Artist Handling

 

Als je meer dan 100 gigs per jaar hebt en de hele wereld over reist, is het wel zo prettig als de gehele reis soepel verloopt. Voor kwalitatieve artist handling huur je in Nederland natúúrlijk Het Klassiek in 😉 . Dan weet je zeker dat je door de wol geverfde artiesten drivers in je team krijgt als Jonathan Morrison. Maar hoe is dit in het buitenland geregeld?

Wij spraken met muzikaal pionier Patrice Bäumel over zijn ervaringen met artiesten drivers in het buitenland. Waar heeft hij behoefte aan onderweg? En wat is voor hem belangrijk als artiest?

Ik heb liever iemand in een Fiat Panda die op tijd is, dan iemand in een Mercedes S-Klasse die 10 minuten te laat is!

Hi Patrice! Wanneer je aankomt in het buitenland, hoe weet je dan waar je naar toe moet zodra je geland bent?
In theorie hoop je dat iemand in de aankomsthal van het vliegveld klaarstaat met je naam op een bord. In praktijk gebeurt dit helaas zelden. In het buitenland is de helft van de tijd de artiesten driver te laat, heeft het bord niet bij zich, of weet het niet te vinden. Je krijgt van je boekingskantoor een itinerary, waar ook het telefoonnummer van de driver op staat. Als de driver er op dat moment niet is, bel ik even om te vragen waar hij blijft.

Je bent echt afhankelijk van degene die je ophaalt, dus het is prettig als hij dan ook voor je klaarstaat, maar helaas is dat niet altijd het geval in het buitenland.

Stel je zou een artiestennaam hebben, zou je dan op het bord van de driver liever je eigen naam of ariestennaam zien?
Sowieso mijn eigen naam! Het is fijn als het incognito is. Stel je staat klaar met een bordje met Tale Of Us, dan trek je gewoon te veel aandacht van mensen. Het is dan beter als er je eigen naam op staat. En dan graag een leesbaar bord, niet een telefoon!

Welke informatie krijg je mee vanuit je boekingskantoor met betrekking tot je boeking?
Ik krijg vanuit mijn boekingskantoor een itinerary met het hoteladres, clubadres en vluchtgegevens. Er staat op wanneer en hoe laat ik moet draaien en een paar telefoonnummers die belangrijk zijn. Of mijn fee al volledig betaald is of dat ik daar nog achteraan moet. Er staan ook links op van het hotel en de club waar ik moet draaien, zodat ik me daarop kan voorbereiden.

Wat doe je onderweg in de auto aan voorbereiding voor je gig?
Ik persoonlijk ben op dat moment al voorbereid door mijn boekingskantoor. Ik weet al hoe de club er uitziet en hoe groot het is. Het is wel een bonus als je weet wie er al gedraaid hebben. Als bijvoorbeeld de afgelopen maanden Adriatique, Solomun, Mind Against en Tale Of Us gedraaid hebben, bereid ik me daar anders op voor dan op een Move D of Kettenkarussell. Dan weet je wat het publiek wil en aan welke sound ze gewend zijn. Als je bijvoorbeeld niet weet hoe De School in elkaar zit en je draait daar net zoals in de Marktkantine, dat werkt gewoon niet.

Ik weet niet of het de taak is van de artiesten driver om dit te weten, maar als je toch iets extra’s wilt bieden, dan kun je bijvoorbeeld een kleine infosheet klaarleggen in de auto. Als het heel comfortabel is, heeft de driver wifi in zijn auto, mocht je in een land zijn waar je telefoon geen internet heeft.

Ik vind het niet fijn om negatieve gesprekken te voeren, bijvoorbeeld als een artiesten driver de organisatie van concurrentie afkraakt. Just keep it light and positive!

Zodra je de auto instapt wat zijn dan veel voorkomende gesprekken en wat vind je zelf leuk om over te praten?
Dat hangt echt van de situatie af. Ik wil graag meer weten over de organisatie en de club om me voor te bereiden op de avond. In het buitenland zijn de artiesten drivers meestal promotors of DJ’s van de club waar je moet draaien. Dan gaan gesprekken meer over muziek en willen zij weten waar je mee bezig bent.

Om het ijs een beetje te breken probeer ik ook veel vragen te stellen, want mensen vragen zich vaak af of een artiest wel benaderbaar is. Als mijn driver een DJ of producer is, dan vraag ik wat ze zelf produceren, wat voor gear ze gebruiken in de studio, welke synths het vetst zijn of welke programma’s ze mee werken. Dan kom je heel snel tot een soort van ervaringsuitwisseling over gear tips. Ik word ook meestal gevraagd naar mijn platen, hoe ik technisch gezien iets gemaakt heb. Ik vind het fijn om kennis te delen en in gesprekken is dit vaak dan ook wederzijds.

Wat ik ook graag aan artiesten drivers vraag zijn tips over de stad, mocht ik een uurtje extra hebben. Kleine gesprekken die je wegwijs kunnen maken. Ik ga bijvoorbeeld heel graag naar een modern art museum, dus vraag ik of zij weten waar ik moet zijn. Of ergens waar ik goed kan eten.

Wanneer ik in een hele andere cultuur beland, zoals bijvoorbeeld Dubai, dan vind ik het interessant om de achtergrond van mensen te vragen. In zo’n gesprek kom je dan heel snel op persoonlijk vlak, waarmee je ze ook het gevoel geeft dat jij hen ook waardeert en dat niet voor lief neemt. Je komt zo achter het verschil tussen het beeld wat de media over een land schept en de realiteit. Want de realiteit is altijd anders. Ik vind het fijn om een soort van spoedcursus van een land te krijgen in een half uur.

Wat voor muziek vind jij leuk om naar te luisteren in de auto?
Ik laat het altijd aan de driver over. Er zijn uitzonderingen, als ik echt moe ben dan vind ik het fijn om stilte te hebben, na een gig trouwens ook. Ik denk dat je er bijna altijd wel van uit kan gaan dat een artiest moe is, omdat we veel onderweg zijn. Ik persoonlijk vind het ook leuk om lokale muziek te horen in het buitenland. Als ik bijvoorbeeld in Turkije ben vind ik het leuk als de driver mij Turkse volksmuziek laat horen.

Een artiesten driver die promotor of DJ van een club is, wil de hele tijd house en techno luisteren, omdat ze zo in de scene zitten. Dat snap ik ook wel weer. Degene die mij boekt, haalt mij ook op, omdat kleinere organisaties vaak geen budget hebben om iemand in te huren. Het is toch een people business en mensen willen graag een band scheppen met de artiest. Dat maakt het makkelijker om in de toekomst weer samen te werken. Wat vaak gebeurt, is dat ze hun demo’s laten horen aan mij. Ik weet dat heel veel artiesten dat niet leuk vinden. Ik besef me dan wel hoe belangrijk het is voor die mensen om feedback te krijgen. Niemand wil graag dat de driver iets aan je verkoopt, maar als je toch 20 minuten hebt… Ik weet hoe belangrijk het voor mij vroeger was om feedback te krijgen, omdat ik zelf ook in die positie heb gezeten.

De ideale manier van benadering als artiesten driver is gewoon space geven, geen muziek, of heel zachtjes iets opzetten wat niet met elektronisch te maken heeft en de artiest op je af laten komen. Wat ik echt een no-go vind, is mijn eigen muziek aanzetten! Het is lief bedoeld, maar ik hoeft het echt niet te horen. Wat bij mij goed valt is muziek opzetten uit een hele andere genre, goede jazz bijvoorbeeld. Het is een conversation starter en rustgevend, het laat ook zien dat je als mens wat breder ontwikkeld bent.

Zijn er nog andere dingen die je minder prettig vindt aan een artiesten driver?
Ik vind het niet fijn om negatieve gesprekken te voeren. Bijvoorbeeld als iemand de organisatie van concurrenten afkraakt. Just keep it light and postive! Daarnaast vind ik agressief gedrag in het verkeer niet prettig. Dan merk ik dat diegene niet helemaal bij of onder controle is. Ik vind het niet erg als hij wat harder rijdt, maar ik moet me wel veilig voelen.

Wat vind je belangrijk aan de auto waarin je zit bij een artiesten driver?
Het maakt mij echt totaal geen moer uit wat voor auto het is. Met warme temperaturen vind ik het fijn als de airco het doet. Ik trek me niks aan van vervoer wat een beetje ghetto of onopgeruimd is, of als de kofferbak vol zit met apparatuur. Het belangrijkste is dat diegene echt op tijd is, daar heb je al 50 procent winst mee. Ik heb liever iemand in een Fiat Panda die op tijd is, dan iemand in een Mercedes S-Klasse die 10 minuten te laat is! Zeker als je meer dan 100 gigs per jaar hebt en elke keer iemand 10 minuten te laat is, dan gaan er gewoon uren voorbij. Je hebt maar heel weinig downtime als je aan het touren bent, dus het is vervelend als die tijd dan ook nog opgeofferd wordt omdat je op iemand anders moet wachten, terwijl je bijvoorbeeld al twee dagen onderweg bent. Daar kan ik soms een beetje een slecht humeur van krijgen, maar ik probeer dat niet tegen de driver te ontladen.

Kan je een bijzondere ervaring vertellen die je hebt meegemaakt in de auto bij een driver?
Ik was een keer in Georgië onderweg naar een festival een beetje buiten de stad, in een oude fabriek die onderdelen voor satellieten en raketten maakte. Het was in een landelijke omgeving en toen kwamen we opeens middenin een kudde met schapen terecht. We konden we niet meer verder rijden en we stonden 20 minuten vast. Dat was wel een grappige ervaring!

Welke tips zou je willen meegeven voor een prettige artiesten pick-up?
Wat heel belangrijk is: stuur een sms’je naar degene die je ophaalt. Dan heeft de artiest je nummer. Wat mij heel vaak gebeurt, is dat mensen een appje sturen of een Facebook message, maar dat werkt natuurlijk niet als je in een land bent waar je internet niet werkt. Vermeld dan waar je bent en hoe laat. Ook als je te laat bent, geef dit van tevoren aan zodat ik me hierop kan voorbereiden.

Ins & outs van een goede artiesten driver
Patrice Bäumel heeft nu verteld wat hij als artiest verwacht of graag zou zien van een artiesten driver. Ben je benieuwd naar hoe een van de meest gevraagde artiesten drivers artist handling naar een hoger niveau tilt? Wij spraken met Jonathan Morrison over wat volgens hem een goede artiesten driver is.

Tim Hogenboom

Leave a reply