10 tips voor een goed evenementen concept


Waarom heb je die headliners geboekt? Omdat de kaartverkoop dan sneller gaat? Waarom staan er overal palmbomen op het festivalterrein? Omdat het hip is? Waarom houd je het evenement in een populaire club en niet in een afgelegen loods? Omdat je minder risico wilt lopen?

Een goed festival of evenementen concept is meer dan alleen hippe aankleding en een line-up om je vingers bij af te likken. Het is de vertaling van een visie naar iets concreets en tastbaars. Een visie die is ontstaan vanuit een behoefte van jezelf en het publiek, een idee en een combinatie van hoofd en heel veel hart. Maar hoe vertaal je dit naar een concreet evenement of festival? Hoe onderscheid je je van de concurrentie? Met deze 10 tips voor een goed evenementen concept helpen we je een handje op weg!

1.Werk vanuit een waarde

Een waarde is iets waar een persoon of een groep van personen belang aan hecht, iets wat je beweegt en zich uit in wat je doet. De sterkste evenementen concepten zijn gecreëerd vanuit een duidelijke waarde die inspeelt op een collectieve behoefte. Mensen moeten iets voelen bij een evenement en we voelen ons allemaal het beste bij een concept dat dicht bij onszelf ligt. Dat geldt zowel voor jou en de organisatie, als voor het publiek. En dat publiek hoeft niet meteen 100.000 man te zijn, dat kan ook klein beginnen.

Om achter die collectieve waarde en behoefte van het publiek te komen kun je marktonderzoek doen. Waar is behoefte aan, maar is er nog niet? Wat is de toegevoegde waarde van jouw evenement ten opzichte van de markt? Blijf vooral ook dicht bij jezelf, want de beste concepten zijn vaak de concepten waarvan iedereen denkt: waarom heb IK dit niet bedacht?

2. Onderzoek je doelgroep

Wie is exact je doelgroep? Wat beweegt hen, wat zijn hun interesses, waar bevinden zij zich on- en offline, welke andere events bezoeken, welke media consumeren ze en wat zijn hun gedragspatronen? Hoe meer concrete data en kennis je hebt, hoe beter je in staat bent met je evenementen concept (en marketingcampagne, maar daarover verderop meer) op hun waarden en behoeften in te spelen.

In de loop der tijd kan het zijn dat je doelgroep verschuift of dat je groepen mensen aantrekt die je van tevoren niet verwacht had. Onderzoek waardoor dit komt, wat het voor invloed heeft op je evenement en bepaal hoe je hiermee omgaat. Probeer je ze te weren of speel je er met je concept en marketing juist verder op in? Denk heel goed na hoe je deze verandering inzet, zodat je niet de bezoekers verliest waarvoor je je evenementen concept in eerste instantie bedoeld had.

3. Een goed evenementen concept verkoopt zichzelf

Nou ja, niet helemaal natuurlijk. Maar het maakt de marketing van je evenement of festival wel een stuk makkelijker! Een goed concept met een duidelijk verhaal is minstens de helft van je marketingcampagne. Met een goed verhaal voor een duidelijk gedefinieerde doelgroep zijn de huisstijl en je communicatiemiddelen zó ontwikkeld, schud je die gelikte teksten in minuten uit je mouw, staan je website en socials als een huis en weet jij precies waar en hoe jij je doelgroep kunt bereiken. Makkelijk toch? 😉

4. Voer je concept volledig door

Van line-up, randprogrammering en creatief lichtontwerp tot iedere social media post: zorg ervoor dat het concept vol-le-dig is doorgevoerd. Het verhoogt de bezoekerservaring enorm wanneer álles tot in de kleinste details klopt, want je wilt mensen toch het gevoel geven even in een totaal andere wereld te zijn. Je zult begrijpen dat wanneer bezoekers tijdens hun dwaaltocht door een sprookjesbos ineens bewegwijzering tegenkomen die hen in zwarte hoofdletters op slordig met duct tape geplakte A4’tjes vertelt dat linksaf de elfengrot te vinden is, je ze redelijk koud terug naar de realiteit trekt. Denk dus na over elk detail en hoe je deze volgens het concept gaat vormgeven.

5. Een goed concept bedenk je niet alleen

Het kan in de basis wel jouw visie en idee zijn, maar om tot alle concrete details te komen is het goed om er meer mensen bij te betrekken. Heb je mensen in je omgeving waarmee je goed kunt brainstormen? Gebruik ze als klankbord en brainstorm ze helemaal leeg. Je kunt ook brainstormen met de mensen of organisaties waar je graag mee wilt samenwerken. Het is geen must, maar het zorgt voor co-creatie en wellicht nog meer creativiteit en aanvullende ideeën.

Zorg er wel voor dat je in de conceptfase alleen mensen betrekt die je kunt vertrouwen. Je wilt natuurlijk voorkomen dat anderen met jouw goede concept aan de haal gaan. Daarnaast is het ook belangrijk dat deze mensen in staat zijn om kritisch te zijn, kritische vragen durven te stellen en dat je qua visie bij elkaar aansluit. Dat de één een rauwe feestganger is en de ander van een gezellig feestje houdt, hoeft niet uit te maken, zolang je samen maar tot één concept kunt komen.

6. Kijk om je heen

Er zijn ongetwijfeld festivals of evenementen waar jij als bezoeker heel graag heen gaat. Wat doen zij dan precies waar jij zo blij van wordt en waardoor jij elk jaar weer stipt om 12:00 uur klaar zit als de tickets in verkoop gaan? Wat doen ze minder goed en hoe zou jij dit beter aanpakken? Wat ontbreekt er nog voor jou? Door goed lopende evenementen concepten van anderen onder de loep te nemen kun je heel veel leren. Waarom zou je het wiel volledig opnieuw uitvinden?

7. Durf anders te zijn dan anderen

Wees niet bang voor het nieuwe en sta ook open voor eventuele negatieve reacties en kritiek. Je zult nooit iedereen tevredenstellen wanneer je een nieuw en onderscheidend festival of evenementen concept neerzet en dat hoeft ook niet. Voor die mensen zijn er honderden andere festivals waar ze ook naartoe kunnen. Belangrijk is dat je open durft te staan voor verandering, maar wel blijft bij je concept en zorgt voor continuïteit, zodat je elke editie je vaste bezoekers behoudt en deze groep gestaag laat groeien.

8. Zoek een passende locatie

Een goede locatie is cruciaal voor je concept. Om nog even te refereren aan dat sprookjesbos: als je dit concept geloofwaardig wilt neerzetten op een betegeld plein op de Zuidas omdat dat zo lekker goed bereikbaar is uit alle windstreken, dan wensen we je veel succes. Met de beste wil van de wereld gaat niemand jouw bos geloven, laat staan een sprookjesbos. Als je jouw evenementen concept helemaal hebt uitgewerkt en je voor ogen hebt hoe het eruit moet zien, ga dan op zoek naar de locatie die daar zonder aankleding al perfect op aansluit en neem geen genoegen met minder.

9. Duurzaam ondernemen & educatie

Naast dat je duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen kunt ‘gebruiken’ als onderscheidende factor voor je festival of evenement, is het ook gewoon heel erg goed om als organisatie te kijken hoe je je footprint kunt verminderen. De meeste festivals vinden buiten plaats, soms middenin de natuur. Dus hoe ga jij hiermee om als organisatie?

DGTL is hier een heel goed voorbeeld van. Hun duurzaamheids-waarde is volledig doorgevoerd in hun manier van ondernemen en daarnaast ze gebruiken hun events ook als platform om bezoekers bewust te maken van de klimaatproblematiek. Ondertussen vallen ze op als organisatie, wordt er aandacht aan ze besteed in de pers en trekken ze er meer bezoekers mee aan, omdat hun manier van werken een hele grote groep mensen aanspreekt die ook achter deze waarde staat.

Duurzaamheid leent zich natuurlijk heel erg goed voor de onderscheidende manier van ondernemen en educatie. Maar er zijn veel meer maatschappelijke kwesties, onderwerpen of organisaties die je bij je evenementen concept kunt betrekken ter bewustwording en educatie. Zorg ervoor dat hun waarden passen binnen je concept, dat het aansluit op je doelgroep en wie weet wat voor goeds eruit komt.

10. Blijf bij jezelf

Als je erin geslaagd bent in de overvolle festival- en evenementenmarkt een onderscheidend nieuw concept neer te zetten, dan zullen naast je publiek ook je concurrenten dit weten en de kans is groot dat je jouw ideeën of delen daarvan gaat terugzien in andere evenementen. Zie het als een compliment, want je hebt kennelijk iets heel goed gedaan. Erger je er niet aan, maar blijf bij jezelf en focus op het nog beter maken en uitbouwen van jouw concept. Dan kom je een stuk verder!

Het Klassiek Blog

Van tips & tricks tot aan interviews met experts, Het Klassiek schrijft elke maand interessante blogs over onderwerpen uit de evenementenbranche. Wil je geen blog meer missen? Zorg dan dat je Het Klassiek op Facebook, Instagram en LinkedIn volgt!

Eline Mars

Leave a reply