Wat maakt je nou een goede artiesten driver? Jonathan Morrison vertelt!


Artist handling
– of artiestenbegeleiding – is meer dan zorgen voor blauwe M&M’s en schone, witte T-shirts in een artiesten kleedkamer. Artist handling start wanneer de artiest bevestigd is door de programmeur en eindigt wanneer de artiesten driver ze naar huis of een volgende gig brengt, waarbij hospitality en service altijd centraal staan. Het meest intieme moment van artist handling? Jij en de artiest, samen in een auto onderweg naar of van een festival.

Wij spraken met een van de meest gevraagde artiesten drivers van Nederland, Jonathan Morrison. Een coole kikker die het ritje van de artiest altijd aangenaam weet te maken. Waar praat je op zo’n moment dan over? Wat voor muziek zet je op? Oftewel: wat maakt nou een goede artiesten driver?

“Met pompende beats de deur openknallen en zeggen ‘stap maar in!’ wordt echt niet gewaardeerd.”

Hey Jonathan! Vertel, hoe ben jij artiesten driver bij Het Klassiek geworden?
Een jaar of 3 geleden kwam ik in contact met Het Klassiek via Facebook. Er stond een oproep dat ze op zoek waren naar freelancers in de evenementenbranche. Ik werkte toen achter de bar bij verschillende festivals in omgeving Utrecht. Dat vond ik leuk om te doen naast mijn studie. Vervolgens ben ik op gesprek geweest bij Het Klassiek, het klikte goed en ik kon gelijk aan de slag als artiesten driver.

Wanneer je een artiest ophaalt, welke voorbereiding tref je dan om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen?
Ik kijk eerst wie ik moet ophalen en op welk festival ik moet zijn. Inmiddels ken ik alle artiesten wel, dus hoef ik hier geen huiswerk meer voor te doen. In het begin van de dag ga ik altijd naar het festival toe om te checken hoe de routes zijn aangelegd om verrassingen te voorkomen. Ik kijk dan waar de artiesteningang is en hoe ik daar moet komen. Vervolgens kijk ik waar ik de artiest op moet halen en zorg ik ervoor dat de locatie alvast in mijn navigatie staat.

Op tijd zijn is een must! Dus ik ben ruim van tevoren op de plek waar ik moet zijn en ik stuur altijd een berichtje naar de artiest of de tourmanager waar ze precies zijn en of ze nog zin hebben in iets te eten of te drinken. Het allerbelangrijkste is gewoon dat het voor de artiest een chill ritje is.

Een ‘chill ritje’, hoe zorg jij daar dan voor?
Met pompende beats de deur openknallen en zeggen ‘stap maar in!’ wordt echt niet gewaardeerd. Je moet open zijn, als je gesloten bent en geen interesse toont, dan zit je eigenlijk op de verkeerde plek. Het aanvoelen van de artiest is heel erg belangrijk. Je hebt jongens met sterallures, die de hele wereld over reizen en niet op sommige dingen zitten te wachten. Dus ik denk dat het verkeerd aanvoelen van iemand een van de grootste valkuilen kan zijn. Verder is het belangrijk dat je altijd veilig rijdt. Dus ik bel altijd handsfree, ik heb mijn gordel om en ik rijd niet te hard. Het komt wel eens voor dat ik moet haasten, maar dat komt dan door vertraging van vluchten. Verder zorg ik altijd voor wat te drinken en te eten in de auto.

“Artiesten vinden het interessant om te weten hoe de festivalwereld zich hier ontwikkelt en hoe dingen geregeld worden.”

Wat zijn veel voorkomende gespreksonderwerpen in de auto?
Het komt natuurlijk voor dat een artiest erg moe is, wat ik mij ontzettend goed kan voorstellen, dan vraag ik gewoon of hij of zij lekker wil slapen. Je merkt aan iemands houding al hoe die gesteld is en hoe je daar mee om moet gaan.

Als een artiest wel zin heeft om te praten, gaat het over allerlei onderwerpen. Het verschilt ook erg per artiest natuurlijk. Veel voorkomende onderwerpen zijn meestal het festival waar we naar toe gaan, over muziek of de plek waar hij of zij vandaan komt. Ik kijk van tevoren even waar ze eerder hebben gedraaid, maar van de meeste artiesten weet ik dat al, dat zie ik al op social media voorbijkomen. Dus zeg ik van: ‘hey, ik zag dat je daar moest draaien, hoe was het?’ Zo laat je ook zien dat je interesse hebt, wat wel gewaardeerd wordt.

Gesprekken gaan ook veel over Amsterdam en Nederland, over het festivalwereldje hier, omdat het een unieke plek is in de wereld op het gebied van festivals. Er zijn honderden festivals per jaar, elk jaar worden het er meer. Artiesten vinden het interessant om te weten hoe de festivalwereld zich hier ontwikkelt en hoe dingen geregeld worden. Ook hoe Het Klassiek artiestenbegeleiding bijvoorbeeld doet, dat gebeurt in geen enkel land.

Wanneer artiesten door iemand van Het Klassiek opgehaald worden, weten ze al dat ze bij het Sheraton Hotel opgehaald worden bij Schiphol. Dat is gewoon een stukje opvoeding. Het is makkelijk om daar aan te rijden en een perfecte plek om iemand op te halen. Voorheen gingen we naar de aankomsthal toe op Schiphol en stonden daar klaar met een bordje. Nu lopen de artiesten naar het Sheraton toe omdat ze weten dat Het Klassiek daar klaarstaat.

Welk verschil zit er in wie je naast je hebt zitten?
Een headliner gaat heel anders met mij om dan een op zichzelf reizende minder chique DJ. Die doet alles via zijn tourmanager en is niet echt gewend om contact te hebben met mensen daaromheen. Een artiest die zelf reist, heeft vaak meer interesse, die komt echt naast je zitten en gaat een gesprek met je aan. Na jarenlange ervaring ken je de artiesten, weet je hoe je er mee om moet gaan en dat moet je respecteren.

Welke muziek vinden artiesten prettig om te luisteren in de auto?
Dat verschilt heel erg. Loco Dice gaat lekker op Duitse hiphop, anderen luisteren vooral geen house of techno. Meestal heb ik de radio zacht aan staan en als ze zelf iets aan willen zetten, kunnen ze dat doen via de mini jack aansluiting in de auto. Na een festival is er meestal meer behoefte aan muziek, dan zitten ze nog in de vibe. Ik vraag in ieder geval altijd waar ze behoefte aan hebben. Het komt ook regelmatig voor dat ze het prettig vinden om even geen muziek aan te hebben.

Vervul je altijd alle rijwensen van artiesten, ook wanneer deze afwijken van de planning?
Dat bespreken we altijd eerst met artiestencoördinatie op het festival. Als er tijd voor is en het valt binnen mijn takenpakket, dan wil ik best een ommetje maken om bijvoorbeeld wat eten of drinken te halen voor de artiest. Stel dat er geen tijd is, dan neem ik altijd even contact op met artiestencoördinatie zodat zij even wat kunnen regelen. Maar het heeft grenzen.

“Ik heb wel eens meegemaakt dat ze achterin net wat intiemer werden dan je aankan als chauffeur.”

Grenzen, zoals?
Als een artiest mij vraagt om langs een dealer te rijden, dan zeg ik dat ik dat echt niet kan doen. Ik probeer dat wel op een rustige manier te zeggen en uit te leggen dat het gewoon niet bij mijn werkzaamheden hoort.

Wat is het gedenkwaardigste wat je hebt meegemaakt als artiesten driver?
Ik heb wel eens meegemaakt dat ze achterin net wat intiemer werden dan je aankan als chauffeur. Het leukste wat ik ooit heb meegemaakt was met Heidi, een DJ die moest draaien bij Voodoo Village in België. Zij was heel erg verkouden en voelde zich echt niet fit. Ik heb toen samen met haar naar een apotheek gezocht en medicijnen voor haar gehaald. Dat vond ze echt superfijn en ze stuurde mij later nog een berichtje dat ze blij was dat ik haar had geholpen. Dat zijn echt leuke dingen, als je een artiest kan helpen.

Wanneer je zelf groot fan bent van een artiest, kan je dit dan laten merken?
Soms wel en soms niet. Als je zelf bij een optreden bent geweest, dan kun je wel laten doorschemeren dat je het vet vond. Dan stel je meer vragen binnen dat interessegebied, waardoor de artiest wel doorkrijgt dat je bovengemiddeld geïnteresseerd bent. Binnen het interessegebied bedoel ik binnen zijn muziekvoorkeur en binnen de optredens die hij al heeft gegeven. Je kan bepaalde vragen stellen, waardoor iemand weet dat je bovengemiddelde interesse hebt. Dan weet je dingen over hem of haar die een normale bezoeker helemaal niet weet. Bijvoorbeeld wanneer een album uitkomt. Dus het kan zeker, maar je moet het niet overdrijven.

Wat maakt jou nou een van de meest gevraagde artiesten drivers van Nederland?
Iedereen weet wat ze aan mij hebben. Ik ben betrouwbaar, blijf altijd rustig, ken mijn verantwoordelijkheden en voel mensen goed aan. Ik denk dat dat heel belangrijk is. Ik krijg ook goede feedback vanuit de artiesten. Uiteindelijk komt deze feedback bij de organisatie en Het Klassiek terecht. Nu zijn er artiesten en organisaties die gelijk om mij vragen. Die weten gewoon hoe ik werk en dat ze op mij kunnen bouwen.

Het Klassiek Blog

Voor onze volgende blog spreken we met wereld DJ Patrice Bäumel en vragen hem over zijn ervaringen met artiesten drivers in het buitenland en hoe hij zijn rit onderweg naar een festival of club meestal beleeft. Wil je geen blog meer missen? Zorg dan dat je Het Klassiek op Facebook, Instagram en LinkedIn volgt. Joe!

Eline Mars

There is 1 comment on this post
  1. mei 30, 2018, 11:09 pm

    Leuk om te lezen!

Leave a reply